fredag 29 mars 2013

Ett öppet svar till Tor


Det är med glädje jag läser det du skrivit Tor, för jag har haft i princip liknande tankar kring det problem som vi faktiskt satt oss själva i. Även om jag håller med dig i nästan allt du säger, har jag även några tankar som jag anser behövs tilläggas.

Är du rasist?
Det är du verkligen inte, men jag tycker fortfarande att folk borde själva tänka tanken ”Vad är rasism?”. Även om vi inte i praktiken utför rasistiska handlingar, beter vi oss väldigt likt dem som stod omkring när mobbarna på skolan var igång. Vi tittade på, vi ingrep inte och ibland kunde vi även slänga ut oss något halvt elakt vi inte menade, för att på så sätt slippa bli nästa offer.
Jag ser det idag hos folk, även inom mig. Vi står utanför och tittar in i Tensta. Vi ser hur de bränner bilar och vi känner igen känslan från när vi var små ”Vad skönt att det inte var jag” eller snarare ”Vad skönt att inte jag bor där”.

Är vi rasister?
Nej. Vi vill bara inte bo där.

Vad är problemet?
Inget godis för dig?
Jag håller med att som du säger, att vi ställer för lite krav på en del som faktiskt flyttar hit. Men samtidigt har
vi även problemet att en del inte får jobb pga deras ursprung. Vi har även folk som behöver byta efternamn för att lättare bli accepterade. Men vi gör det även svårt att faktiskt ställa krav, då den självklarhet du beskriver inte förekommer tillräckligt.
  • Barn får godis även fast de inte bäddat sängen. 
  • Folk får lön även fast de inte gör något som gynnar samhället.
  • Studenter får betyg även fast de inte pluggar, då skolornas siffror inte får smutsas ner för mycket.

Ok, så vad är då problemet?
Problemet är faktiskt som du skriver, vilket jag håller med dig om, vår integrationspolitik.
Det största felet, om du frågar mig, är inte för det saknas en kravlista på invandrare, utan faktiskt oss själva. Vad gör vi för att se till att integrationen ska bli så bra som möjligt?
Är det en självklarhet från vår sida att vi givetvis kan flytta ut till Tensta?
För egentligen ska det inte spela någon som helst roll var vi bor eller vilka vi delar ort med. Om integrationen ska fungera måste vi alla vara med och påverka den.

Ska alla flytta ut till Tensta för att det ska bli bra?
Nej, utan det jag tror är att om alla ser invandring och integration (gärna ihop) som en självklarhet kommer utanförskapet att succesivt försvinna. Vi lär våra barn att ta hand om varandra och respektera personer för att undvika mobbning. Vi har byggt en stark organisation just för exakt detta. Friends. Var finns integrationens motsvarighet till Friends? Jag har då ingen aning.
För att undvika utanförskap behöver vi alla ta steget och visa att vi finns där för den som är utsatt. Samma sak med integration. Vi finns här för er när ni kommer hit och när ni kommer hit gör vi det ihop.

Jag skulle vilja se de ungdomar du beskriver från Djursholm faktiskt sätta sig ned med de ungdomar som invandrat till Sverige och dela med sig om vad vårt land är. Då får även djursholmsungdomarna lära sig hur invandrarnas tidigare liv sätt ut och ställa krav på sig själva att ta reda på vad just Sverige är. Man får på så sätt ett förstående mellan båda parter och detta skulle kunna resultera med mindre utanförskap.

Jag skulle också vilja se att vi svenskar som redan bor här tar del utav det år du föreslagit. Kanske inte att vi behöver sitta med hela året, men åtminstone vara där och visa vårt stöd. Ge vår bild om systemet och lyssna på deras förväntningar.

”Men nej, det där får någon annan sköta, för de vill inte jag ta i” är exakt den signal vi skickar ut idag. Ingen ville sitta bredvid den mobbade killen i skolan. Ingen vill lyssna på ungdomarna som tänder eld på bilar i Tensta.

Ett exempel på just detta är skolan här i Rissne, där min pappa jobbade under många år. Till en början var majoriteten av eleverna infödda svenskar och även de som bodde här omkring. Flertalet familjer från Tensta och Rinkeby såg detta som en grym möjlighet för att integrera sina barn till det svenska samhället. En del flyttade faktiskt hit, eftersom det låg så pass nära deras släktingars hem.
De svenskar som då bodde här flyttade då ut och nu är scenariot helt annorlunda, majoriteten i skolan är invandrare och integrationen försvinner.
Varför alla svenskar flyttade vet jag inte, men jag skulle inte bli förvånad om anledningen var pga av invandrarna. För det har jag även hört:
”Va? Bor du i Rissne? Där kan man ju inte bo.” – En vanlig blond svensk.

Så problemet är inte bara politik, utan även vår syn på invandring och integration. Vi ställer inte krav på invandrare och verkligen inte några krav på oss själva. Varför ska vi integrera oss? Vi bor ju redan här.
Det var härligt att läsa dina idéer Tor, jag ville bara lägga till mina tankar ovanpå det du redan sagt. För att förtydliga det jag menar tänker jag citera Micheal Jackson, som jag vet att du gillar:

”I’m starting with the man in the mirror.”

- Christofer Palm