lördag 4 februari 2012

Alla har rätt till en åsikt, utom SD


"Jag avskyr din åsikt, men jag är beredd att dö för din rätt att utrycka den," är ett gammalt klassiskt citat som ofta och felaktigt akrediteras Voltaire. Och på tal om felaktigheter, så har vi svenskar - såväl massmedia som folk i allmänhet - en fantastisk förmåga att tro att vi är så fantastiskt öppna- och toleranta som den fiktiva Voltaire. Men det är en sanning med vissa reservationer. En svensk Voltaire skulle sannolikt ha uttryckt sig såhär: Jag är avskyr din åsikt, men jag är beredd att dö för din rätt att uttrycka den; så länge du inte är Sverigedemokrat eller uttrycker något som jag känner mig obekväm med.

Sådant äcklar mig. Jag tror på det fria ordet, och jag tror på allas rätt att uttrycka sina åsikter utan att förlöjligas eller buas ut. Ska vi leva i en demokrati måste alla röster vara lika värda - även de vi inte vill lyssna till. I min naiva värld bör alla argument och åsikter bemötas med samma värdighet. Det vi håller med om nickar vi till, och det vi inte håller med om argumenterar vi emot med välformulerade argument.

Därför blir jag också irriterad varje gång jag ser en svensk kolumnist eller facebook-vän förlöjliga Sverigedemokraterna. Genom att förlöjliga en annan åsikt höjer man den bara till skyarna, samtidigt som man förlöjligar sig själv.

Så väx upp för helvete. Sluta ge Sverigedemokraterna gratispoäng och börja diskutera sakfrågor istället.

- Tor Claesson

Aftonbladet: http://www.aftonbladet.se/debatt/kronikorer/martinezpeleta/article14313611.ab