torsdag 16 februari 2012

Jämlikhetens förfall


En process som verkligen eskalerat under de senaste åren är just den svenska välfärdens förfall. En process som legitimeras i och med den allt mer normativa människosynen av att studera sina medmänniskor som potentiella fiender. Eller helt enkelt som medel för egen vinning. En process som ständigt reproduceras genom att vi ständigt blir inmatade med att alla människor är olika. Att vi inte kan förstå varandra. Klasser segregeras genom tayloristiska företagsstrukturer. Där arbetare snarare ses i form av statistik än som människor. Något som distanserar beslutsfattarna från subjekten (på golvet) och istället främjar objektivt eller rationellt tänkande. Att kunna se arbetarna som objekt menade för företagets vinning. Detta kan även vändas och ses politiskt. Hur politiker ser människor i form av siffror och utfärdar direktiv som gynnar normen men straffar avvikarna. Normen är viktigare. Fler röster.

 Arbetslösa ses som lata as som inte vill jobba. Sjukskriva bara fejkar. Kvinnan försöker ta över makten och invandrarna är tydligen ett så stort problem att missnöjespartier hittar sin väg in i riksdagen. Vad som sker är att media och direktiv ständigt pumpar folket på information om hur man ska kategorisera sin nästa. Allt i konkurrensens namn. Då kommer vi in på in- och utegrupper. Vilka kan jag relatera till? Vilka är min flock? Vi alla har grupptillhörigheter. Det har vi alltid haft. Men det kalla samhällsklimatet har enligt mig fått denna tillhörighet att betyda mer än någonsin. Detta genom att grupper blir mer och mer fientligt inställda till varandra. Varför får den gruppen det ena eller det andra? Varför får aldrig vi något? Dessa gruppkonflikter är förödande. Men även ett faktum och alltid är det avvikarna som får lida. Men denna gång mer än någonsin. Jämlikheten är hotad. Klasskillnaderna ökar.

Kyrkan rapporterar att fler och fler kommer till dem och söker hjälp. Jag blir bara mer och mer förvirrad när jag läser om det. Jag tror mig fortfarande (till viss del) leva under illusionen att vi fortfarande har en välfärd. Att vi kan ta hand om våra sjuka, våra arbetslösa (våra arma avvikare från samhällsnormen). Jag vill tro att människan på något viss har en gemensamt band mellan oss. Ett band av solidariska tankar och kärlek. Men tratten lämnar ingen plats för solidaritet. När jag talar om tratten så talar jag om den tratt som staten ger myndigheter om redovisar hur mycket pengar de får ge ut i bidrag. Ju större behov det finns ju färre tar sig igenom. Det spelar ingen roll hur många som är sjuka, enbart ett antal kommer ner i flaskan. Vad gör resten? Kyrkan är ju tydligen ett alternativ nu. En kyrka som försvagas då människor ständigt lämnar den. Detta hör dock inte till diskussionen. Vad är detta för utveckling? Gå till kyrkan för att överleva? Låter bekant? Har det hänt tidigare i historien kanske? Kanske sådär way way back in time? Schysst samhällsutveckling.

- Micael Brun