onsdag 1 februari 2012

Dags för politisk debatt igen, Kvällspressen?

Kvällspressen?
Under ett halvårs tid har vi i stort sett dagligen kunnat läsa om avgångne Socialdemokratiske partiledaren Håkan Juholts allt med tilltrasslade situation. Det har handlat eventuellt fiffel, felsägningar och regelrätt mobbning - på det stora hela ett riktigt lågvattenmärke för svensk journalistik.

Därför har jag stora förhoppningar till en förnyad politisk debatt nu när Löfven entrat den stora scénen. Det handlar inte bara om chansen att få lära känna en ny politisk spelare, utan också möjligheten att få läsa mer om övriga partiers politik. Hur kommer alliansregeringen att svara på Löfvens flirt med Svenskt Näringsliv? Hur kommer de övriga röd-gröna partierna kunna samsas med den nya Socialdemokratiske ledaren? Många spännande frågor som jag hoppas att få se svar på under de kommande månaderna.

Och får jag drömma ännu lite mer? Då hoppas jag att Sveriges femte största parti, Sverigedemokraterna, tillåts ta plats i media utan att smutskastas. Jag anser att vi svenskar är vuxna nog att läsa- och höra om deras politik utan medias moraliska pekpinnar.

- Tor Claesson

Aftonbladet: http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/janguillou/article14284697.ab