måndag 6 februari 2012

Vi gillar att säga vad vi tycker

Nu har Aftonbladet dragit igång sin Vi gillar Olika-kampanj igen. Jag har absolut ingenting mot olikheter. Om jag hade varit för likriktning skulle jag aldrig ha bjudit in de där Marxistiska rebellerna Brun och Björn som skribenter här på Opinionsbladet? Tvärtom tycker jag att olikheter är fantastiskt roliga. Olikheter leder till konflikter och konflikter leder till kreativa lösningar, utveckling och förståelse.

Men jag kan ändå inte låta bli att irritera mig på Aftonbladets kampanj; jag känner att den är alldeles för enkelspårig i sitt hyllande av olikheter. För när Aftonbladet i sin kampanj hyllar olikheter syftar man på det mångkulturella Sverige. Så långt så bra. Men samtidigt passar man gång på gång på att hytta med näven mor ett visst riksdagsparti som kanske inte är lika förtjust i mångkultur som Vi gillar olika-folket. Och det är där någonstans jag blir irriterad. Om Aftonbladets kampanj verkligen är till för att hylla olikheter så tycker jag att den gör det på ett alldeles för likriktat sätt. För om man verkligen gillade olika, då borde man väl gilla alla människor, alla åsikter och alla tankar - även om man själv inte delar dem?

Så jag vill slå ett slag för olikheter på riktigt. Jag gillar att säga vad jag tycker; och jag gillar människor som säger vad de tycker. Även om de säger något som jag tycker är totalt sinnessjukt.

- Tor Claesson

Läs mer
Aftonbladet: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12635029.ab