onsdag 1 februari 2012

(S)tark öppning av Löfven

Stefan Löfven, nytillträdd partiledare för Socialdemokraterna.
Det har inte gått mer än några dagar sedan Löfven tillträdde som partiledare för Socialdemokraterna, och redan nu har jag ett större förtroende för honom än vad jag haft för någon Socialdemokratisk partiledare sedan Göran Perssons dagar. Och det beror inte enbart på hur mycket de båda påminner om varandra till sättet, utan det handlar främst om hur han lyckas ta plats i media på ett sätt som ingen av de båda parenteserna till partiledare före honom lyckats med.

Nu i dagarna har vi kunnat läsa om Löfvens flirtiga invit till Svenskt Näringsliv, och det gör mig som gammal moderat lite orolig. Kan det vara så att Nya Moderaterna, i sin ivriga jakt att kännas igen som det Nya Arbetarpartiet, håller på att förlora sina gamla bundsförvanter bland företag och företagsledare? Vad händer om en del av näringslivet plötsligt ställer sig bakom Socialdemokraterna inför valet 2014? Kan Moderaterna återvinna Svenskt Näringslivs gunst utan att förlora trovärdighet som Arbetarpari? Jag tror absolut att alliansregeringen har alla möjligheter att överleva nästa val - men jag tror att Löfvens entré på den stora scenen har gjort den resan bra mycket svårare. Och det är jag tacksam för. Det är när oppositionen är stark som de regerande partierna måste vara starkare, och våga förnya sig.

- Tor Claesson

Aftonbladet: http://www.aftonbladet.se/incoming/article14297948.ab