fredag 3 februari 2012

Det är coolt att vara spelmissbrukare

Eller?
"Chockvinsten: 2,5 milj – på en minut" - Aftonbladet
"21-åringens galna natt: Vann 3,8 miljoner" - Aftonbladet

Jag minns en tid när jag var ung. Yngre. Då var spelmissbruk någonting lite fult, och någonting som man skämdes över. När det då talades om män- och kvinnor som satte alla sina pengar, framtidsförhoppningar och familjerelationer på spel i hopp om att vinna storvinsten så talade man om det som någonting negativt. Man pekade gärna på risken att förlora pengar och skuldsätta sig.

Idag lever vi tack och lov i en annan mycket mer förlåtande värld. Idag kan vi dagligen läsa fantastiska historier om svenska hjältar som satsar enorma summor på olika former av spel. Men idag vet vi ju också mycket mer om spelandets positiva egenskaper än vad vi gjorde när jag var ung. Idag vet vi att det är sunt bondförnuft att satsa 35 000 kr mitt under pågående fotbollsmatch. Kan man få 2,8x pengarna genom att satsa på att Manchester United drygar ut sin ledning med två mål under andra halvlek, då är det värt att satsa två månadslöner. Inga konstigheter. Idag vet vi också att internetpoker är en  lönsam affär. Se bara på Viktor Blom, om han kan vinna så kan väl alla? Hans vinster kommer ju i varje fall inte ur fickan på andra spelare.

Nej men för helvete, när blev spelmissbruk något att hylla? När fan fick Aftonbladet (som en gång i tiden faktiskt var folkbildande!) för sig att de skulle sluta skriva om nyheter, för att istället kopiera och publicera manus direkt från spelbolagen?

Jag är inte den som brukar hetsa upp mig. Jag tycker att det är helt okej att H&M har photoshoppade anorektiska dvärgar (förlåt, kortvuxna människor) som fotomodeller för sina underkläder, och jag rycker på axlarna åt sexistiska utspel i TV. Det handlar trots allt som reklam- och underhållning, inte journalistisk verklighetsbeskrivning. Men när en tidning med journalister hyllar missbruk, då känner jag för att slå huvudet i väggen. Vad kommer härnäst? Dags för expressen att hylla narkotikamissbruk? Eller ska DN skicka ut bantningspreparat till sina helårsprenumeranter?

- Tor Claesson

För övrigt; i helgen spelar jag Tottenham som vinnare borta mot Liverpool för ett odds på 3,85 på Unibet. Bergsäker vinst där.