lördag 4 februari 2012

LAS: ett hot mot friheten eller dess beskyddare?


Var individ har ögonblick som de kommer att minnas för resten av livet. Första dagen i skolan, första kyssen eller helt enkelt när de förlorade oskulden. Med denna artikel tänkte jag ta min oskuld i opinionsbladet. I nuläget är det kanske inte lika historisk som dagen då min mor lämnade mig på skolgården. Då jag första gången skulle börja i ettan. Jag minns hur läskigt det var, men ändå så kände jag att det var spännande att bli äldre. Minns jag rätt så tror jag en tår fall från min kind på väg in på skolgården. Jag var rädd. Mitt liv skulle förändras. Rädsla uppstår lätt när man inte har makten att definiera situationen eller framtiden. Allt var nytt. Det är både spännande och läskigt. Förändringar är sådana. Skrämmande men en del utav livet och vem vet vad som döljer sig bakom en förändring? Kanske delar av än själv som aldrig annars skulle upptäcka? Kanske sanningen? En form av personlig nirvana. Men förändringar behöver inte alltid vara bra. Sociologen Anthony Giddens menar att det är våra rutiner som definierar vem vi är. De ger oss insikt i oss själva. Men då ger de säkerligen också oss insikten om vi vill förändra vem vi är och hur vi identifierar oss själva.

Vad jag nu kommer att pressentera är för er inbitna rackare ingen nyhet, men det är något som inte borde glömmas bort. Svenskt näringsliv ville i slutet av förra året reformera lagen om anställningsskydd (LAS: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19820080.htm). LAS innebär i största enkelhet att den siste som blivit anställd ska först ut (vid exempelvis varsel och svåra tider). Svenskt näringslivs argumentation till avskaffandet eller ”reformeringen” är:

Lagen om anställningsskydd skapar också inlåsningseffekter i och med att anställda tvekar att byta jobb av rädsla för att få en sämre turordningsplats” Original artikeln: http://www.svensktnaringsliv.se/fragor/las/reformera-las-lagen-om-anstallningsskydd_16553.html

Ja varför inte? Ingen vill ju att någon ska vara inlåst på ett jobb som de inte vill ha? Rent formellt kan jag helt klart tycka att ja det låter ju bra. Men informellt så vad innebär detta? Tillåt mig att pressentera en fiktiv karaktär vid namn Ragnar. Ragnar är en gammal inbiten industriarbetare han har i hela livet plockat ”smulor i betongen på ackord” (för att citera Lars Winnerbäcks klassiker Rusningstrafik). Hans jobb är extremt fysiskt ansträngande. Ragnar är ingen välutbildad herre. Han har arbetat för samma företag i ett tiotal år. Hans leder är slitna hans rygg har sett bättre tider. Men varför inte, apoteket har piller för att lösa hans ”onaturliga besvär”. Duger inte smärtstillande så har vi alltid psykofarmaka. Detta är dock mindre relevant för detta exempel.

Ragnars fysiska problem är ett resultat utav hans hårda arbete. Om detta beror på hans arbetsplats rutiner och arbetsmiljö är inte heller relevant i denna fråga. Vad som däremot är relevant är om Ragnar kommer att kunna prestera lika väl som någon nyanställd. En som tillexempel är ung och kry och inte hunnit fått sin kropp förstörd? Ragnar har troligen hittat ett långsammare tempo som är mer humant, men dock lägre än de krav som ställs från företaget i fråga. Ackordsystem en tayloristisk princip som går ut på att effektivisera arbetstiden. Detta genom att strippa arbetaren på dennes förmåga att självständigt kunna fatta beslut och styra över sitt egna arbete. Detta genom att reglera hur mycket en individ bör prestera på en arbetsdag. Min poäng är dock att via aktiebolagslagens vinstkrav (Ett aktiebolag är juridiskt sätt skyldig att generera vinst till aktieägarna http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20050551.htm Kap.3, 3§) så skulle reformeringen innebära att Ragnar skulle bli utbytbar. Min fråga är då. Ifall Ragnar ändå trivs på sin arbetsplats är detta då rättvist?  Om vi nu säger att anledningen till Ragnars besvär kommer ifrån att han har följt företagets direktiv (genom dess tayloristiska ackordsystem) så känns helt plötsligt känns den hypotetiska ”inlåsningseffekten” mer som ett olegitimt försök att göra sig av med Ragnar för att anställa exempelvis 20åriga Kurt ett halvår för att successivt slita ut honom? Alla arbeten sliter inte ut folk men vissa gör det. Är Ragnars situation outhärdlig så kan han alltid försöka definiera om denna. Eller är han inte kapabel till detta? (Något jag kommer att utveckla vidare i en annan artikel).

Men enligt mig ska han inte vara tvungen att göra det för att en ny ska bli exploaterad. Men som med allt annat beror detta på vilken värld vi vill leva i. Vill du ha möjligheten att kunna utvecklas på annat håll så har du det. Men som i allt annat så är förändringar ett risktagande. Jag visste inte om jag skulle överleva min första skoldag. Men jag gjorde. Inte heller fick jag huvudet nedstoppat i toaletten. Förändringar är skrämmande men du vet aldrig vad du kan hitta på vägen. Kanske något bättre, kanske något sämre. Men jag tycker att makten ska ligga hos individen i fråga. En arbetare ska inte gå att byta ut som ett par trasiga hörlurar på garanti. En arbetare är ingen hårdvara. Den är kapabel nog att fatta egna beslut och att välja sin egen väg i livet. Eller vad tycker du?

- Micael Brun