onsdag 15 februari 2012

Könsförnekelse på förskolan?

När jag läser att det finns förskolor där man systematiskt väljer att byta ut orden han och hon mot det könsneutrala hen blir jag lite mörkrädd. Det påminner mig en idé jag hade på fyllan för några år sedan - att i ett ondskefullt experiment uppfostra barn där man byter ut vissa ord mot andra, för att sedan se vad som händer med de stackarna när de växer upp. Kalla bil för cykel, ost för skinka och lär ut att kossan säger mjau. Och nu gör alltså fullständigt nyktra pedagoger på förskolor runt om i landet just detta?

Förespråkare för detta genusvetenskapliga ordbajseri menar att ett könsneutralt hen ska hjälpa barnen att se varandra som individer - inte som kön, och att det i sin tur ska leda till större jämställdhet barnen emellan. Något som i sin tur ska reda ut alla orättvisor könen emellan försvinner.

Det tror jag inte på för en sekund. Könsförnekelse och försök att utradera skillnaderna mellan de biologiska könen är som jag ser det steg bort från jämställdhet. Försök att förneka könstillhörighet insinuerar bara att det finns skillnader mellan de båda könen, och att det ena könet på ett eller annat sätt är bättre än det andra. Och det är väl inte jämställdhet?

Jämställdhet handlar, i min mening, om att se- och respektera de biologiskt grundläggande skillnader som finns mellan könen. Kvinnor har vissa biologiska egenskaper som män saknar, och män har vissa biologiska egenskaper som kvinnor saknar. Därtill är vi alla individer med olika egenskaper och attribut; vissa biologiskt betingade, andra socialt betingade. Och det är en respekt och tolerans för dessa olikheter - könen emellan, och individer emellan, som en riktig jämställdhet kan födas. En jämställdhet som bygger på allas lika värde som människor - och arbetare - oavsett könstillhörighet eller personliga attribut. Och för en sådan jämställdhet behöver vi inget hen. Både hon och han är bra som de är.

- Tor Claesson

Läs mer:
DN: http://www.dn.se/nyheter/sverige/kritiker-hen-gor-barn-forvirrade
DN: http://www.dn.se/nyheter/sverige/var-tredje-forskola-missar-jamstalldhetsmalen