onsdag 8 februari 2012

Så klart att vi borde jobba till 75 - men orkar vi?


De senaste dagarna har svensk media dominerats av rubriker om en höjd pensionsålder. Reinfeldt sätter ribban någonstans runt 75 år, så länge bör en svensk räkna med att behöva jobba för att kunna få ut en dräglig pensionspeng.

Min reaktion på saken är minst sagt delad. Å ena sidan tänker jag rent matematiskt att det låter helt riktigt; om vi förutsätter att svenskens genomsnittliga livslängd fortsätter att öka, då är det också en fullt rimlig konsekvens att antalet år på arbetsmarknaden måste ökas för att pensionssystemet ska fungera. De pengar som sparas ihop under det arbetande åren räcker annars inte till.

Det är ingen ny vetskap heller, utan ekonomer har pekat på det här problemet länge; men våra politiker har hittills valt att blunda för problemen. Knappast förvånansvärt, Reinfeldts opinionssiffror efter det senaste uttalandet lär knappast se så vackra ut. Självklart skulle det ha varit lättare att vänta med uttalandet till efter nästa val. Eller valet efter det. Det blir ju så med svåra beslut i en demokrati - ingen vill fatta dem, även om de är nödvändiga. De riskerar ju att ge oppositionen besvärliga argument inför nästa val. Därför vill jag ge Reinfeldt och Borg en liten eloge som vågade ta upp problemet. Om något så stöttar det ju de båda männens rykte om att vara ordentliga med statsfinanserna. 

Men min reaktion på saken var som sagt delad. För samtidigt som jag kan se det matematiska sambandet kan jag inte låta bli att fundera på hur det kommer att gå för dem som arbetar inom tunga yrken. Vård och omsorg, bygg eller liknande. Hur ska man orka arbeta till 75? Reinfeldt föreslår att man ska räkna med att byta arbete flera gånger under sin karriär; så att man när man börjar bli till åren byter till något lättare. Jag undrar om det är så lätt. Vem kommer att nyanställa en 65-åring, när det sannolikt finns någon yngre som orkar mer?

För att det ska bli möjligt för oss svenskar att jobba till 75-år tror jag att det kommer behövas förändringar på arbetsmarknaden för att ge äldre anställda ett mervärde för företagen. Annars kommer det sannolikt inte skapas så fantastiskt många arbetstillfällen för dem. Jag kan tänka mig subventioner för de företag som anställer äldre, som det idag redan finn subventioner för företag som anställer ungdomar. Men kommer det att räcka? Osäkert. Men om inte så tror jag att svenska politiker har fler obekväma beslut att se fram emot, för att få ihop det pusslet.

För övrigt: Ökad livslängd i alla länder här i västvärlden. För att vi är unga och friska längre, eller för att modern läkarkonst håller oss gamla och sjuka längre?

- Tor Claesson

Läs mer:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14336164.ab
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/lenamellin/article14337248.ab
http://www.dn.se/nyheter/politik/mer-kunskap-om-arbetsmiljo-s-recept-for-hojd-pensionsalder