lördag 4 februari 2012

Varför jag inte gick på ACTA-demonstrationerna


En av många grupper som motsätter sig ACTA.
Jag har in i det sista vacklat fram- och tillbaks gällande demonstrationen mot ACTA. Det är inte så att jag någonsin varit positiv till det som föreslås i ACTA, och jag har alltid varit skarpt kritisk till hur det förhandlats fram som ett handelsavtal bakom stängda dörrar. Men för mig är det där med att gå man ur huse och demonstrera någonting extremt. Jag menar inte att andra inte ska göra det - det är en del av den demokratiska processen. Men jag har andra sätt att uttrycka mitt missnöje; arga insändare, den här webbplatsen, och inte minst ilskna och felstavade statusuppdateringar på facebook.

För att jag ska gå ut och demonstrera krävs alltså någonting extremt. Något som jag är beredd att förklara krig mot. Om jag hade varit jude skulle jag ha gått ut och demonstrerat mot Hitler. Och ACTA-avtalet i sitt grundutförande, där internetoperatörer- och tjänsteleverantörer förväntades agera polis gentemot sina användare, det var också något som jag skulle ha kunnat gå i krig mot. Men efter att ha läst DNs sammanfattande artiklar (här & här) om ACTA så känner jag inte att det är något jag är beredd att gå i krig mot. Förändringarna är ungefär på samma nivå som om Hitler under processens gång ändrat sig; "Nein, ich ska inte utrota er. Jag höjer skatten för judarna med zwei procentenheter istället, och nicht maxtaxa på das dagis.". Det är fortfarande någonting dåligt som bör bestridas - men kanske inte lika kraftigt. I varje fall inte av mig.

Vilka förändringar av ACTA-avtalet är det då jag syftar till?

Framförallt är det den förändring som innebär att Internetoperatörerna inte förväntas hålla reda på sina användares datatrafik mer än de redan gör, och att de inte heller förväntas stänga av sina användare från internet. Webbtjänster som youtube hotas heller inte på samma sätt som tidigare, utan det yttersta ansvaret för hur upphovsrättsskyddat material behandlas ligger fortfarande hos användaren. Avtalet ger visserligen upphosrättshållarna större möjligheter att hämta ut uppgifter om de som kan bevisas ha gjort sig skylldiga till upphovsrättsbrott, och brott mot upphovsrätten kommer sannolikt att få skärpta straff. Men det är inget jag tänker gråta mig till sömns över. Möjligen svära åt, på facebook, i en felstavad statusuppdatering.

Och med det sagt önskar jag alla er som står på Sergels Torg i Stockholm, eller på en demonstration någon annanstans i landet, lycka till. Jag hoppas att ni får politikerna att tänka till ännu en gång, så att ACTA nedrevideras ännu ett varv. För det här med sekretess och hemliga handelsavtal. Det gillar vi inte.

- Tor Claesson

Se även
Aftonbladet: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14317626.ab
Expressen: http://www.expressen.se/nyheter/1.2699265/de-protesterar-mot-anti-piratavtalet